Czym jest arteterapia sensoryczno-motoryczna©?
To autorska metoda usprawniająca, która bazuje na holistycznym (całościowym), a jednocześnie indywidualnym podejściu do dziecka. Skupia się na tym, że każde dziecko jest inne, ma inne potrzeby, inny charakter oraz inną drogę ku sprawności. Metoda ta wykorzystuje szeroką gamę środków artystyczych.
- Na jakie płaszczyzny działa arteterapia sensoryczno-motoryczna©?
- usprawniania motorykę dużą i małą,
- integruje sensorycznie: nadwrażliwości i podwrażliwości, zapachowe, słuchowe, dotykowe,
- usprawnia procesy myśleniowe oraz rozwój poznawczy,
- pomaga usprawnić rozwój mowy,
- polepsza czucie własnego ciała/postawy,
- poprawia napięcie mięśniowe oraz koordynację wzrokowo-ruchową,
- skutecznie zmniejsza stereotypie w obrębie rąk i stóp,
- wpływa na stymulację wszystkich zmysłów: węchu, smaku, dotyku, wzroku słuchu,
- poprawia zdolności koncentracji oraz rozładowywania negatywnych emocji.
- Co wyróżnia arteterapię sensoryczno-motoryczną© od innych metod?
- wykorzystuje naprzemienność struktur (pobudzanie zakończeń nerwowych),
- poprawia kontakty interpersonalne oraz ułatwia wyrażanie uczuć,
- pozwala na wielozmysłowe poznanie świata (stymulowanie rozwój dziecka),
- ułatwia radzenie sobie w sytuacjach konfliktowych i stresowych,
- każda czynność wykonywana przez dziecko zawsze kończy się sukcesem (pewność siebie),
- stosujemy „Zasadę dobrej zabawy” – (podążamy za dzieckiem, nie zmuszamy),
- posiada walory odprężające, łagodzi stany napięcia (szczególnie n. mięśniowego) ,
- ujawnia skrywane emocje oraz trudne do wyrażenia uczucia,
- rozwija się kreatywne działanie na najbliższe otoczenie,
- zaspokaja potrzebę akceptacji, współuczestnictwa i bycia rozumianym.
- Dla kogo arteterapia sensoryczno-motoryczna©?
Metoda skierowana jest do dzieci rozmaitymi wyzwaniami rozwojowymi tj. z porażeniem mózgowym, autyzmem, mutyzmem, afazją, zespołami genetycznymi, zaburzeniami emocjonalnymi typu nieśmiałość, przewrażliwienie, wycofanie, zamknięcie w sobie.
Natomiast jeżeli martwi Cię, że Twoje dziecko:
- reaguje krzykiem, płaczem który ciężko jest przerwać, trwa od kilku minut nawet do kilku godzin,
- jąka się, jest nieśmiałe, chowa się, unika kontaktu,
- nie dotyka – struktur, faktur, innych ludzi, siebie, nie brudzi się,
- ma trudności z porozumiewaniem się oraz niechętnie nawiązuje kontakty z rówieśnikami,
- jego problemem jest wyrażanie emocji – zarówno negatywnych jak i pozytywnych,
- ma problemy z pisaniem, czynnościami samoobsługowymi,
- nie radzi sobie w sytuacjach dla niego stresowych, ma zachowania autoagresywne,
- problemy z odbieraniem zmysłami – np. brak reakcji na zapachy, nie rozróżnianie faktur (dotyk).
ARTETERAPIA SENSORYCZNO-MOTORYCZNA JEST TAKŻE DLA NIEGO!
Autor wpisu: