Czym jest Integracja Bilateralna i dlaczego warto ją ćwiczyć z dzieckiem?
Integracja bilateralna to koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów drugiej oraz zdolność koordynacji obu części podczas wykonywania wielu sekwencji ruchu.
Celem Integracji Bilateralnej jest stymulowanie lub hamowanie układu motorycznego i sensorycznego, w zależności od potrzeb pacjenta.
Czynności wymagające integracji bilateralnej to np. cięcie nożyczkami, kopanie piłki w ruchu, szycie, itp. Dzieci z problemami dwustronnej integracji często nie wykorzystują w pełni swoich możliwości. Nie mają wykształconej dominacji ręki, mają problem z ruchami dwustronnymi, przekraczaniem linii środka, odróżnieniem strony prawej i lewej oraz koordynacją ruchową. Sprawiają wrażenie niezbornych ruchowo, nie potrafią wykonać niezależnych czy naprzemiennych ruchów. Trudności z integracją bilateralną mogą potęgować takie problemy jak: nierozumienie instrukcji, problemy z czytaniem, pisaniem czy mówieniem.
Program integracji bilateralnej składa się z ćwiczeń ruchowych, wykonywanych przez pacjenta systematycznie pod okiem terapeuty oraz codziennie w domu. Są to sekwencje kolejnych układów ćwiczeń, które powinny być wykonywane w określonej kolejności z uwzględnieniem postępów dziecka, aby maksymalnie wspierać jego rozwój i zdolności edukacyjne. Program terapii układa terapeuta po uprzednim przeprowadzeniu diagnozy i wywiadu. Indywidualnie dobrane ćwiczenia wykonywane są przez 6 tygodni. Po tym następuje rediagnoza, która pozwala monitorować postępy terapii i dobrać ćwiczenia w oparciu o kolejne etapy rozwoju. Program jest pomocny dla szerokiego spektrum zaburzeń, bez względu na ich stopień, każdy pacjent osiąga pewną poprawę.
Dzięki integracji bilateralnej poprawia się:
- świadomość ciała, schemat ciała
- równowaga statyczna i dynamiczna
- kontrola postawy
- współpraca między półkulami mózgu
- współpraca ciała w obrębie góra – dół, prawo – lewo, przód – tył
- poczucie kierunku
- pamięć sekwencyjna i planowanie ruchu
- automatyzacja ruchów
- kształtuje się wielozadaniowość
- działanie funkcji fizycznych, umiejętności poznawczych, percepcji, uwagi i pamięci
- pewność siebie, poczucie własnej wartości i motywacji.
U każdego z pacjentów proces terapeutyczny przebiega indywidualnie. Zależy on od złożoności problemów z jakimi boryka się konkretny pacjent.
Program integracji bilateralnej wykorzystywany jest również w pracy ze sportowcami.
W zależności od uprawianego sportu daje możliwość trenowania zautomatyzowanych integracyjnych funkcji, które pozwalają osiągać lepsze wyniki. Dynamika, intensywność, czas trwania i złożoność ćwiczeń jest uzależniona i dostosowana do potrzeb konkretnego pacjenta.