Czym jest Integracja Bilateralna i dlaczego warto ją ćwiczyć z dzieckiem?

Integracja bilateralna to koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów drugiej oraz zdolność koordynacji obu części podczas wykonywania wielu sekwencji ruchu.

Celem Integracji Bilateralnej jest stymulowanie lub hamowanie układu motorycznego i sensorycznego, w zależności od potrzeb pacjenta.

Czynności wymagające integracji bilateralnej to np. cięcie nożyczkami, kopanie piłki w ruchu, szycie, itp. Dzieci z problemami dwustronnej integracji często nie wykorzystują w pełni swoich możliwości. Nie mają wykształconej dominacji ręki, mają problem z ruchami dwustronnymi, przekraczaniem linii środka, odróżnieniem strony prawej i lewej oraz koordynacją ruchową. Sprawiają wrażenie niezbornych ruchowo, nie potrafią wykonać   niezależnych czy naprzemiennych ruchów. Trudności z integracją bilateralną mogą potęgować takie problemy jak: nierozumienie instrukcji, problemy z czytaniem, pisaniem czy mówieniem.

Program integracji bilateralnej składa się z ćwiczeń ruchowych, wykonywanych przez pacjenta systematycznie pod okiem terapeuty oraz codziennie w domu. Są to sekwencje kolejnych układów ćwiczeń, które powinny być wykonywane w określonej kolejności z uwzględnieniem postępów dziecka, aby maksymalnie wspierać jego rozwój i zdolności edukacyjne. Program terapii układa terapeuta po uprzednim przeprowadzeniu diagnozy i wywiadu. Indywidualnie dobrane ćwiczenia wykonywane są przez 6 tygodni. Po tym następuje rediagnoza, która pozwala monitorować postępy terapii i dobrać ćwiczenia w oparciu o kolejne etapy rozwoju. Program jest pomocny dla szerokiego spektrum zaburzeń, bez względu na ich stopień, każdy pacjent osiąga pewną poprawę.

Dzięki integracji bilateralnej poprawia się:

U każdego z pacjentów proces terapeutyczny przebiega indywidualnie. Zależy on od złożoności problemów z jakimi boryka się konkretny pacjent.

Program integracji bilateralnej wykorzystywany jest również w pracy ze sportowcami.
W zależności od uprawianego sportu daje możliwość trenowania zautomatyzowanych integracyjnych funkcji, które pozwalają osiągać lepsze wyniki. Dynamika, intensywność, czas trwania i złożoność ćwiczeń jest uzależniona i dostosowana do potrzeb konkretnego pacjenta.

Autor wpisu:
pozostałe wpisy

Nie przytyj w pandemii! Dietetyk radzi jak zachować prawidłową masę ciała w tym trudnym czasie.

Jak pandemia wpływa na naszą sylwetkę? Z raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego wynika, że w czasie pandemii co czwarta osoba przytyła średnio od 2 do 5 kilogramów. Są też tacy,Dowiedz się wiecej

2021-04-12

Na czym polega terapia Metodą Instrumental Enrichment (IE)?

Terapia poznawcza dla dzieci i młodzieży prowadzona Metodą  Instrumental Enrichment (IE) to znana w Europie od kilkudziesięciu lat, a w Polsce obecna od niedawna, metoda pracy nad trudnościami w zakresieDowiedz się wiecej

2021-01-16

Stres – dobro czy zło ?

Pojęcie stresu w ostatnich latach stało się bardzo popularne i powszechnie stosowane. Często słyszymy słowa „ta sytuacja była stresująca”, „ja ciągle żyję w stresie”, „jestem zestresowany”. Stosując  słowo „stres” opisujemyDowiedz się wiecej

2021-01-16

REJESTRACJA

powered medidesk

    Zostaw numer
    oddzwonimy!