Stres – dobro czy zło ?

Pojęcie stresu w ostatnich latach stało się bardzo popularne i powszechnie stosowane. Często słyszymy słowa „ta sytuacja była stresująca”, „ja ciągle żyję w stresie”, „jestem zestresowany”. Stosując  słowo „stres” opisujemy reakcję na napięcie i przeciwności. Używa się go, aby opowiedzieć o trudnych, traumatycznych wydarzeniach, a także o sytuacjach z życia codziennego.

Według teorii znanego psychologa R. Lazarusa stres jest „określoną relacją miedzy osobą a otoczeniem, która oceniana jest przez jednostkę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby”. Czynnikiem wywołującym stres nie są więc obiektywne cechy przedmiotu i sposób spostrzegania ich przez osobę. Uznanie relacji za stresową zależy od subiektywnej oceny jednostki.

Należy jednak pamiętać, że rozróżniamy nie tylko stresy szkodliwe, wyniszczające, negatywne. Istnieją także stresy przyjemne, a nawet lecznicze w swym działaniu. Stres bywa motywujący, a optymalny poziom stresu jest wręcz niezbędny i pomaga chronić psychikę od uczuć związanych ze znużeniem.

Groźny natomiast staje się stres, który towarzyszy nam długo i prowadzi do niebezpiecznych zmian. Stres staje się także negatywny i szkodliwy, gdy nie można poradzić sobie z wyzwaniami, które stoją przed nami. Gdy zachodzi rozdźwięk miedzy sytuacją, a tym, co osoba ocenia jako możliwości poradzenia sobie. Pojawia się wówczas fizyczne, emocjonalne i umysłowe napięcie zwane stresem.

Taka sytuacja ma miejsce szczególnie w obecnych czasach, gdy panująca pandemia może wpłynąć nie tylko na pogorszenie się  naszej sytuacji ekonomicznej i społecznej ale także może zaburzyć funkcjonowanie psychiczne. Panująca niepewność dnia następnego, wszechobecny natłok informacyjny, izolacja społeczna sprawia, że często czujemy lęk, niepokój, bezsilność. Taki długotrwały stan może doprowadzić do powstania zaburzeń lękowych i depresyjnych.

Warto więc w tym trudnym dla wszystkich czasie zadbać o swoje zdrowie i kondycję psychiczną. Oto kilka wskazówek jak poradzić sobie ze stresem:

 

Literatura:

Dudek, B., Koniarek, J. (2004). Osobowościowe uwarunkowania rozwoju po stresie traumatycznym, [w:] J. Strelau (red.), Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk:GWP.

Lazarus R. (1986). Paradygmat stresu i radzenia sobie. Nowiny Psychologiczne, 8, 16-18.

Ogińska-Bulik , N. (2015). Dwa oblicza traumy. Warszawa: Difin SA.

Terelak, J. F. (2001). Psychologia stresu., Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA.

Uszyński M. (2009). Stres i antystres –patomechanizm i skutki zdrowotne. Wrocław: MedPharm Polska.

 

Marta Morawiecka

Autor wpisu:
pozostałe wpisy

Nie przytyj w pandemii! Dietetyk radzi jak zachować prawidłową masę ciała w tym trudnym czasie.

Jak pandemia wpływa na naszą sylwetkę? Z raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego wynika, że w czasie pandemii co czwarta osoba przytyła średnio od 2 do 5 kilogramów. Są też tacy,Dowiedz się wiecej

2021-04-12

Na czym polega terapia Metodą Instrumental Enrichment (IE)?

Terapia poznawcza dla dzieci i młodzieży prowadzona Metodą  Instrumental Enrichment (IE) to znana w Europie od kilkudziesięciu lat, a w Polsce obecna od niedawna, metoda pracy nad trudnościami w zakresieDowiedz się wiecej

2021-01-16

Czym jest Integracja Bilateralna i dlaczego warto ją ćwiczyć z dzieckiem?

Integracja bilateralna to koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu. Umożliwia wykonywanie ćwiczeń przez jedną stronę ciała, niezależnie od ruchów drugiej oraz zdolność koordynacji obu części podczas wykonywania wieluDowiedz się wiecej

2021-01-16

REJESTRACJA

powered medidesk

    Zostaw numer
    oddzwonimy!