Terapia ręki dziecka – co warto o niej wiedzieć?

Zmysł dotyku jest wykorzystywany do wspierania rozwoju mowy dziecka (dostarczanie dużej ilości bodźców zmysłowych). Najwięcej receptorów dotykowych znajduje się na opuszkach palców, w skórze warg i na czubku języka, dlatego poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców dotykowych stymuluje się mowę . Stymulacja dłoni pobudza w mózgu ośrodek odpowiedzialny za funkcje percepcyjne i motoryczne dłoni co pośrednio wpływa na aktywizację ruchowego ośrodka mowy. Czym zatem jest terapia ręki? Kiedy warto po nią sięgnąć i na czym polega?

  1. Czym dokładnie jest terapia ręki ?

Terapia ręki ma na celu usprawnianie pracy rąk i ich czynności manualnych (tzw. motoryki małej). Terapia skupia się na ćwiczeniach rozwijających ogólną sprawność ruchową dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem usprawniania w obszarze rąk. Podczas terapii dbamy o rozwój ruchów prezycyjnych oraz stymulcje czucia głębokiego i powierzchniowego.

  1. Kiedy Twoje dziecko potrzebuje terapii ręki?
  1. Jaki jest cel prowadzonej terapii ?

 

  1. Dlaczego skupiamy się również na motoryce dużej (ogólnej sprawności ruchowej) ?

Rozwój dziecka będzie stymulowany prawidłowo, tylko jeśli będziemy pamiętać, że bezwzględnie, na pierwszym miejscu jest motoryka duża, a dopiero później motoryka mała. Wyjaśnienie jest logiczne – nie można wymagać od dziecka pisania, sznurowania butów, jeśli dziecko nie jest w stanie złapać piłki lub przejść po narysowanej ścieżce – od ogółu do szczegółu. 

  1. Co tak właściwie “ma ręka do gadania” ? 

Rozwój mowy to proces złożony z wielu czynników. Jednym z nich jest motoryka mała, która zaburzona uniemożliwia prawidłowy rozwój artykulatorów a więc mowy. Stymulacja dłoni pobudza w mózgu ośrodek odpowiedzialny za funkcje percepcyjne i motoryczne dłoni co pośrednio wpływa na aktywizację ruchowego ośrodka mowy, dodatkowo oba te ośrodki położone są bardzo blisko siebie dlatego pracując ręką bezpośrednio wpływa się na rozwój mowy dziecka. Pamiętaj! Zmysł dotyku jest wykorzystywany do wspierania rozwoju mowy (dostarczanie dużej ilości bodźców zmysłowych). Najwięcej receptorów dotykowych znajduje się na opuszkach palców, w skórze warg i na czubku języka, dlatego poprzez dostarczanie różnorodnych bodźców dotykowych stymuluje się mowę .

RODZICU PAMIĘTAJ!  To RĘCE SCALAJĄ FUNKCJONOWANIE CZŁOWIEKA od pierwszych dni życia!

(wzrok, słuch, dotyk, czynności samoobsługowe, nauka, zabawa, komunikacja)

Autor wpisu:
pozostałe wpisy

Czym jest arteterapia sensoryczno-motoryczna©?

To autorska metoda usprawniająca, która bazuje na holistycznym (całościowym), a jednocześnie indywidualnym podejściu do dziecka. Skupia się na tym, że każde dziecko jest inne, ma inne potrzeby, inny charakter orazDowiedz się wiecej

2020-10-28

Korzyści czytania dziecku

„Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów”. Jarosław Iwaszkiewicz Każde zdrowe dziecko przychodzi na świat z niezwykłym potencjałem, jeśli dziecku nic nie przeszkadza wDowiedz się wiecej

2020-09-15

Nietrzymanie moczu – co warto o nim wiedzieć?

Mięśnie dna miednicy zamykają od dołu naszą miednicę stanowiąc podporę dla pęcherza, macicy (u kobiet) i odbytu. Pełnią nie tylko funkcję podporową ale również ich odpowiednie napięcie i rozluźnienie umożliwiaDowiedz się wiecej

2020-09-06