#zostańwdomu i wzmocnij odporność dietą

Okres kwarantanny to czas, w którym wielu z nas odczuwa stres i niepokój, co osłabia nasz system odpornościowy. Wzmocnij go stosując kilka prostych trików dietetycznych. Wysoka odporność organizmu to skuteczna ochrona przed koronawirusem.

Odporność – od czego zacząć?

Na temat odporności organizmu słyszymy zwykle w kontekście choroby. Nic więc dziwnego, że po ogłoszeniu pierwszych potwierdzonych przypadków koronawirusa w Polsce wielu z nas postanowiło zadbać o siebie i pod wpływem strachu zrobiło zapasy medykamentów. Celem oczywiście było podniesienie odporności, jednak musimy mieć świadomość, że nie da się jej „zbudować” w kilka dni. Musimy zacząć od podstaw, aby odporność była wynikiem zbilansowanej diety, aktywności fizycznej, a także odpowiedniej ilości snu i odpoczynku. Kiedy nasz organizm jest silny i dobrze odżywiony, to nawet jeśli zachorujemy (na skutek kontaktu z tym lub innym nieznanym wirusem), choroba może mieć łagodny przebieg. Pracę nad odpornością należy rozpocząć od wzmacniania naszego WEI QI, czyli tzw. energii obronnej organizmu. Gdy wei qi jest silna nie dopuszcza do wniknięcia do organizmu patogenów, takich jak wirusy czy bakterie. Dzieje się tak, ponieważ energia obronna niejako zamyka skórę na cały świat zewnętrzny, czyli tworzy dla organizmu jego własną „zbroję ochronną”. W myśl tradycyjnej medycyny chińskiej wei qi należy budować każdego dnia za sprawą odpowiedniej diety i sprawnie działającego układu trawiennego.

Co jeść i jak gotować?

Podstawą w budowaniu odporności (zwłaszcza w okresie kwarantanny) są zupy długo gotowane na wolnym ogniu, takie jak np. rosół. Możemy wzbogacić je poprzez dodatek korzenia imbiru, kurkumy lub pieprzu kajeńskiego. Już na talerzu warto dodać łyżeczką oleju, np. lnianego lub jeszcze lepiej z czarnuszki. Ogromnym wsparciem w temacie budowania odporności są ciepłe śniadania np. owsianki, jaglanki lub jajka na miękko ze względu na niezwykle odżywczą wartość żółtka.
Jeśli nasze zapasy stanowi głównie makaron pszenny i biały ryż musimy być świadomi, że niestety są one praktycznie pozbawione niektórych składników, np. cynku (odpowiedzialnego za budowanie odporności) czy witamin z grupy B (których duże ilości tracimy w stresie.) Aby wzbogacić dania z nich przyrządzone, dodajmy do gotowanego ryżu warzyw strączkowych, takich jak soczewica lub fasola w towarzystwie ziół oraz przypraw mających działanie przeciwzapalne (tymianek, oregano, majeranek). Na talerzu można dołożyć dekorację z orzechów włoskich lub pestek dyni. W przypadku makaronu warto zdecydować się na dodatek pesto zrobionego z oliwy, czosnku, nasion słonecznika oraz natki pietruszki lub bazylii.

Do dna!

Dieta to nie tylko posiłki, ale też napoje. W domowych warunkach możemy przyrządzić nalewkę z czosnku, syrop z cebuli lub tzw. złote mleko. Jeśli nie mamy problemów żołądkowych, możemy popijać je codziennie i w ten sposób wzmacniać odporność. Złote mleko to rozgrzewający, zdrowy napój z dodatkiem kurkumy. Oprócz korzyści zdrowotnych złote mleko po prostu rewelacyjnie smakuje.
Jeśli nasze WEI QI osłabia poczucie lęku i strachu, sięgnijmy po wyciszające napary z takich ziół jak kozłek lekarski, melisa, męczennica i szyszki chmielu. Tego typu napoje mają lekkie działanie uspokajające, pomagają wyciszyć umysł i pomagają zasnąć.

Pamiętajmy, że okres kwarantanny to nie jedyny moment, w którym powinniśmy o siebie zadbać. Jednak skoro jesteśmy tu i teraz, wykorzystajmy ten czas jako impuls na dobry początek, żeby rozpocząć budowanie „silnego pancerza ochronnego”.

Autor wpisu:
pozostałe wpisy

Czym jest arteterapia sensoryczno-motoryczna©?

To autorska metoda usprawniająca, która bazuje na holistycznym (całościowym), a jednocześnie indywidualnym podejściu do dziecka. Skupia się na tym, że każde dziecko jest inne, ma inne potrzeby, inny charakter orazDowiedz się wiecej

2020-10-28

Terapia ręki dziecka – co warto o niej wiedzieć?

Zmysł dotyku jest wykorzystywany do wspierania rozwoju mowy dziecka (dostarczanie dużej ilości bodźców zmysłowych). Najwięcej receptorów dotykowych znajduje się na opuszkach palców, w skórze warg i na czubku języka, dlategoDowiedz się wiecej

2020-10-21

Korzyści czytania dziecku

„Czytanie jest to odnajdywanie własnych bogactw i własnych możliwości przy pomocy cudzych słów”. Jarosław Iwaszkiewicz Każde zdrowe dziecko przychodzi na świat z niezwykłym potencjałem, jeśli dziecku nic nie przeszkadza wDowiedz się wiecej

2020-09-15